Koronawirus wystawił na próbę wiele branż, które znalazły alternatywne sposoby obsługi swoich klientów i zdołały przetrwać kryzys. Sektor bankowo-finansowy był już o krok przed zmianami w zakresie cyfryzacji. Wiele banków i instytucji finansowych oferowało lub zaczynało oferować klientom możliwość cyfrowego podpisywania dokumentów pożyczkowych i innych ważnych dokumentów finansowych.
Jednak wraz z pojawieniem się zaleceń typu „stay-at-home”, w sektorze tym wzrosła potrzeba w pełni cyfrowych relacji między klientem a firmą. Instytucje, które do tej pory nie korzystały z digitalizacji, stanęły na rozdrożu, gdzie zaakceptowanie cyfryzacji stało się koniecznością dla zachowania ciągłości biznesowej.
Ciągłość działania podczas COVID-19
W miarę jak wskaźniki zakażeń wirusem COVID-19 alarmująco rosły w Unii Europejskiej i na całym świecie, firmy stanęły przed trzema podstawowymi potrzebami utrzymania ciągłości działania w obliczu powszechnego nakazu pozostawania w domu.
- Obsługa obecnych klientów bez przerw w świadczeniu usług, ale również bez spotkań osobistych, poprzez wdrożenie czysto cyfrowego rozwiązania i reorganizację procesów wewnętrznych.
- Utrzymanie kontroli przy zachowaniu zgodności z prawem oraz ochrona danych klientów i danych biznesowych.
- Wprowadzanie nowych rozwiązań, w tym cyfrowego KYC (Know Your Customer) i ponowne opracowanie aplikacji biznesowej zorientowanej na użytkownika.
Znalezienie globalnego rozwiązania
Globalizacja odegrała znaczącą rolę w rozwoju działalności wielu organizacji, w tym banków i instytucji finansowych. COVID-19 zapoczątkował potrzebę zwiększonej digitalizacji, co stało się wyzwania dla wielu globalnych graczy poszukujących najlepszego rozwiązania.
Wyzwania stojące przed sektorem bankowości i finansów w związku z cyfryzacją obejmują:
1. Uwzględnienie różnych przypadków użycia, takich jak handel detaliczny i korporacyjny
- Tysiące różnych typów dokumentów
- Miliony transakcji, które wymagają prawnie wiążącej zgody
2. Uwzględnienie różnych wymogów prawnych
- Niektóre z nich oferują równoważność z dotychczasowymi podpisami
- Niektóre oferują dopuszczalność w sądzie
- Podczas gdy eIDAS jest obowiązującym prawem dla członków UE, inne kraje mają swoje własne przepisy, takie jak na przykład ZertES w Szwajcarii.
3. Centra rezerwacji korzystające z tej samej technologii muszą brać pod uwagę:
- Zapewnienie prywatności danych (KYC)
- Silną segregację danych
- Płynne wrażenia użytkowników (UX) przy podpisywaniu przez przeglądarkę i urządzenie mobilne
Digitalizacja podpisu
W procesie digitalizacji podpisu należy wziąć pod uwagę trzy główne czynniki:
1. Zapewnienie wiarygodnej weryfikacji tożsamości użytkownika, która może być realizowana poprzez:
wideoweryfikację
- eID
- CustomerID
- CorporateID
- Istniejących dostawców tożsamości
2. Zapewnienie niezaprzeczalnego doświadczenia użytkownika poprzez:
- Demonstrowanie „What You See, Is What You Sign” – funkcja WYSIWYS
- Wdrażanie solidnego bezpieczeństwa
- Zgodność z prawem dotyczącym podpisu cyfrowego
3. Świadomość, że centra rezerwacji korzystają z tego samego IT, ale:
- Konieczne jest zapewnienie prywatności danych (GDPR)
- Należy zachować ścisłą segregację danych
- Potrzebne jest płynne doświadczenie użytkownika dla przeglądarki i urządzeń mobilnych.
Wdrażanie solidnej strategii podpisu cyfrowego
Biorąc pod uwagę wyzwania stojące przed sektorem bankowym i finansowym w zakresie utrzymania ciągłości działania podczas COVID-19 i jego następstw, kwestią przetrwania jest wdrożenie solidnej strategii podpisu cyfrowego na przyszłość. Aby to zrobić, firmy muszą zwrócić szczególną uwagę na:
Kluczowe czynniki wpływające na cyfryzację:
- Transformacja cyfrowa
- Strategie biznes bez papieru (#paperless)
- Ciągłość biznesowa
- Wzrost przypadków niezaprzeczalności
- Redukcja kosztów i czasu wprowadzenia na rynek
- Płynne doświadczenie użytkownika w przeglądarce i na urządzeniach mobilnych
- Zmniejszające się przychody
- Przyjazność dla środowiska
Kluczowe wyzwania stojące przed biznesem:
- Brak wiedzy specjalistycznej
- Odpowiedzialność za usługę/biznes
- Weryfikacja tożsamości użytkowników
- Wdrożenia IT
- Złożone procesy
- Lokalne i globalne przeszkody prawne
Miejmy nadzieję, że dzięki ogólnoświatowym szczepieniom, po miesiącach funkcjonowania w niemal surrealistycznym trybie, przechodzimy do stanu post-COVID.
Choć oczywiste jest, że wirus spowodował konieczność digitalizacji w celu zapewnienia ciągłości działania, społeczeństwo szybko przyjęło ten nowy komfort ze względu na jego wygodę, prostotę i komfort.
Teraz nadszedł czas dla banków i instytucji finansowych, aby dopracować, rozszerzyć lub wdrożyć plan działania w zakresie digitalizacji i jak najlepiej dopasować je do swoich potrzeb w celu zapewnienia ciągłości biznesowej w przyszłości, niezależnie od tego, co się wydarzy.
Poznaj SIGNIUS Professional i SIGNIUS Enterprise – rozwiązania dopasowane do potrzeb organizacji różnych wielkości. Skontaktuj się z nami i umów bezpłatne DEMO i konsultację:
Zachęcamy do zapoznania się z naszymi usługami: podpis elektroniczny, pieczęć elektroniczna, weryfikacja tożsamości online, znacznik czasu.
Sprawdź nasze produkty również dla innych branży:
- Podpis elektroniczny dla bankowości
- Podpis elektroniczny dla HR
- Podpis elektroniczny dla ubezpieczeń
- Podpis elektroniczny dla małych i średnich przedsiębiorstw
- Podpis elektroniczny dla telekomunikacji
- Podpis elektroniczny dla retail
- Podpis elektroniczny dla opieki medycznej
- Podpis elektroniczny dla nieruchomości